måndag 24 mars 2014

Arkiv del 2: Duvan goes Loppis

Loppis och auktioner har kanske börjat försvinna men intresset för gamla saker och ting har ökat enormt. Det som skett är att internet har tagit över med sina auktions-sajter och nischade forum för samlare och nördar. Fördelen med små och mellanstora städer är att det fortfarande finns loppis där gamla grejer kallas vid sina rätta namn. En gammal rostig lampa som i Kristinehamn med all rätt kallas skrot heter "vintage" i storstäderna och betingar ett skyhögt pris. Men nog om detta. Jag var som sagt på jakt efter arkiv och med hjälp av alla kristinehamnsbor gjordes livet mycket enklare för mig. Jag hann faktiskt till och med ta Anders och Bassen på en lokal "vintage-runda" för att leta vinyl på loppiset uppe vid Kvarndammen. Inte särskilt förvånande så hittade de rariteter från gamla Skivduvans tid och försjönk omgående i svunna tiders glansdagar. Till min förtjusning, bör tilläggas.

Duvan igår. Idag Loppis! Sorry..vintage!

Jag har som jag skrivit i tidigare inlägg haft oerhört stor nytta av stadens bildarkiv och alla vänliga själar på facebook-gruppen "Kristinehamn du minns..". Bilder jag inte ens visste jag behövde till filmen fanns där och det gav i sin tur ny inspiration. Som den gamla sunk-klubben Ambrosius! Kerstin Beimark bidrog via Facebookgruppen ovan med sin jättefina svartvita vinterbild av stället på Gamla Kyrkogatan. En fråga över facebook och ett mejl senare så låg den på min hårddisk. Klar att användas. Det är när sånt händer som jag nyper mig i armen över den digitala tekniken.

Vinterkväll på Gamla Kyrkogatan, 60-70 tal. Foto: Kerstin Beimark
Ytterligare en person jag måste nämna i arkivletandet är Ann-Cathrine "Antin" Hedqvist. Som 16-åring 1977 gick hon runt och tog bilder av Sex Pistols när de anlände till staden. Jättefina avväpnande bilder på dessa blivande megastjärnor. Hon har fångat dem som de är utan poser och manér. Det är därför vi valt bilden av Sid Vicious till affischen. Han står där bara rätt upp och ner vid Stadshotellet med en porrtidning i jackfickan. I bakgrunden skymtar torget och nuvarande Bildarkivet. En fantastisk bild. Ann-Cathrine förtjänar ett extra tack som upplåter sina bilder till filmen och utan liknande insatser från Kristinehamns-borna hade filmen inte fått den särprägel den har.
En ung Sid Vicious i Kristinehamn 1977. Foto:Ann-Cathrine Hedqvist
Vidare måste jag berätta om Arne Bergström på KLTV med sitt klanderfria lokal-teve arkiv. När jag misströstade som värst över att inte fått till en intervju med "Mr Zebra-himself", Ulf Lundell, kom Arne till undsättning med en nästan 20 år gammal telefoninspelning där rock-legenden på ett strålande glatt humör öser beröm över klubben och den tiden. Jag fick låna VHS-kassetten och lämnade den vidare för "digital omvandling och brustvätt" hos min allt-i-allo vän och supertekniker Birger Signal (tänk att om jag vore James Bond så är han Q). Snart var den som ny och unikt material kunde tillföras projektet. Hatten av för Arnes bibliotek alltså. Nu blev det rena Oscars-talet här med alla tack men det ska ni ha. Tack alltså! :)
Ordning och reda. Arne med värdefullt VHS-material från 1996.
Slutligen avrundar jag med en tänkvärd liten historia som utspelade sig för ett par månader sen. En 20+ kille ringde mig och sa att han skulle påbörja ett arkivbaserat filmprojekt men att han saknade en bandspelare för videoformatet. Han visste inte vad formatet hette men beskrev det som små kassettband i plastaskar. Jag spolade tillbaks till 80-talet, hoppade VHS och gick rakt på Hi-8. Killen fattade ingenting. -Hi-8? Vad är det? Det tog ett tag innan jag fattade att han hade DV-band och att han uppfattade DET som gammalt! Men är man tjugo och delar sin ålder i två är tio år en lika lång tid som när jag gör det trots att det blir nästan tjugofem. När jag hämtat mig något från detta räkneexempel lovade jag att hjälpa honom. Fast det ska villigt erkännas. Jag kände mig så gammal att inte ens nostalgi-tricket kunnat räddat mig.
Digital kassettspelare. Jurassic Park för en 20-åring!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar